تگ کنونیکال Canonical چیست؟

مقالات اصلی و تخصصی آموزش سئو در مشهد

تگ کنونیکال Canonical چیست؟

۸ بازديد
تگ کنونیکال Canonical روشی است که به موتورهای کاوش اعلام کنیم که یک نشانی (URL) ورژن اساسی یک ورقه چه آدرسی میباشد. به کار گیری از این تگ از مشکلاتی که با عث شناسایی محتواهای تکراری در یک‌سری نشانی از یک وب سایت می گردد خودداری می نماید.

به صورت خلاصه استفاده از تگ کنونیکال (Canonicalize) به موتورهای کاوش اعلام می نماید که شما می‌خواهید کدام ورژن از نشانی یک کاغذ از تارنما در نتایج کاوش اکران داده خواهد شد. درین نوشته ی علمی هر چیزی که نیاز می‌باشد از این تگ بدانید را یاد خواهید گرفت.

چرا تگ کنونیکال اساسی می باشد؟

محتوای تکراری یک مورد بسیار بغرنج در seo تارنما میباشد. اما زمانی موتورهای کاوش تعداد متعددی کاغذ با محتوان یکسان یا این که خیلی مشابه به هم را مشاهده می نماید منجر اشتباهات seo زیادی میشود. خلل نخستین این میباشد که در‌حالتی که خزنده های گوگل وقت برای رسیدگی محتواهای تکراری سایت بگذارند، ممکن میباشد بقیه محتواهای یکتای وبسایت شما را نبینند و استیناف نکنند.دوره خصوصی سئو مشهد  نقص‌ دوم این می باشد که خیل‌عظیم محتوای تکراری در سایت سبب افت جایگاه های شما در نتایج کاوش می شود و در غایت حتی در صورتیکه محتوای شما دارنده مرتبه خیر در نتیجه ها کاوش باشد، ممکن می باشد نشانی غلطی از شیت شما جایگاه گرفته باشد.

پس با به کارگیری از تگ کنونیکال از وقوع خطاها بالا جلوگیری فرمایید.

اشتباهات URl ها چیست؟

ممکن است شما با خویش تصور کنید که به هیچ وجه چرا باید صفحاتی با محتوای تکراری وجود داشته باشد. در موقعیت کلی کاربرانی که به سایت شما مراجعه می نمایند شاید تفاوتی دربین نشانی های متفاوت یک برگه قائل نباشد و محتوای شیت می باشد که برای آن ها اساسی میباشد البته برای موتورهای کاوش هر نشانی یکتایی یک ورقه جدا است.

به عنوان مثال، خزنده های گوگل میتوانند از روش همگی نشانی های پایین به ورقه مهم سایت شما دسترسی داشته باشند:

http://www.example.com

https://www.example.com

http://example.com

http://example.com/index.php

http://example.com/default.aspx

http://example.com/home/index

از دید کاربر کلیه نشانی های بالا یک ورقه می باشند ولی برای موتور کاوش هرکدام از نشانی های بالا یک برگه جداگانه می باشد و درواقع 6 ورژن کپی گردیده از یک شیت می باشند.

این یک نمونه بی آلایش از به وجود وارد شدن محتوای تکراری (duplicate Content) بود اما سیستم های مدیر محتوای مدرن و سایت های منحصر به فرد این خلل را شدیدتر کرده اند. خیلی از وبسایت ها برای یک ورقه از سایت نشانی های متفاوتی تشکیل داد می نمایند سئو کار مشهد  یا این که پارامتر های مختلفی را با انتهای نشانی وب سایت اضافه می نمایند. این پارامتر های میتواند برای تعیین لهجه و ارز و نوع سازمان دهی یک کاغذ که از طرف کاربر تعیین شد‌ه‌است باشند. که کلیه این ها باعث می‌شود سوای آنکه متوجه گردید صدها نشانی تکراری در یک وبسایت داشته باشید.

برای مثال یک وب سایت فروشگاهی را فکر کنید که نشانی صفحات متاع آن این چنین می‌باشد که گروه محصول نیز در url بیان می‌شود:

www.example.com/category1/1001

اکنون فرض فرمایید این جنس هم در تیم 1 است و هم در مجموعه 2 وجود دارااست. درنتیجه این متاع از روش دو نشانی زیر قابل دسترس است.

www.example.com/category1/1001

www.example.com/category2/1001

6-نکته برای طراحی تگ کنونیکال Canonical

قضیه محتوای تکراری می تواند بسیار بغرنج باشد البته در‌این نوشته‌علمی چند نگته مهم را ذکر میکنیم که باید هنگام استعمال از تگ کنونیکال به آنان دقت فرمایید.

1- تگ کنونیکال می‌تواند به برگه روان اشاره نماید

فرض فرمایید سه نشانی X،Y و Z محتوای تکراری دارا هستند و ورقه X ورژن اصلی می‌باشد. کلاس خصوصی سئو مشهد  مشکلی ندارد که در ورقه X نیز بوسیله تگ کنونیکال به‌این مورد اشاره فرمائید که ورژن اساسی صفحه به عبارتی نشانی X می باشد. این مورد ممکن میباشد بدیهی به لحاظ رسد اما نکته ای بسیار کلیدی میباشد که اکثری از سایت ها آن را ملاحظه نمیکنند.

2- به طبع در صفحه اساسی از تگ کنونیکال به کار گیری کنید

تکراری شدن نشانی کاغذ اصلی مسئله بسیار رایجی می باشد و سایت های دیگر با نشانی های متفاوتی به برگه اساسی وب سایت شما لینک و پیوند می دهند که شما نمی توانید این قضیه را در دست گرفتن نمایید. پس قطعا تگ کنونیکال را در ورقه اساسی تارنما استعمال نمایید تا از اشتباهات غیر قابل پیشبینی پرهیز فرمائید.

3- تگ کنونیکال صفحه های داینامیک را رسیدگی فرمایید

بعضی وقتها اپلیکیشن نویسی و طراحی وب اشتباه موجب میشود تا تگ کنونیکال متفاوتی برای صفحه های داینامیک وبسایت شما ایجاد کرد شود.کلاس حضوری سئو مشهد  مثلا از روش چند نشانی می شود به یک ورقه رسید اما به جای اینکه تگ کنونیکال همگی آن صفحات به یک نشانی و ورژن مهم آن ورقه اشاره نمایند؛ تگ کنونیکال تمامی آن نشانی ها موازی با به عبارتی آدرسی می باشد که ساخته شده است.

4- از سگنال های پیچیده بپرهیزید

در حالتی که از سیگنال های بغرنج و خطا به کارگیری نمائید، موتورهای کاوش ممکن می باشد تگ کنونیکال شیت را نادیده بگیرندآن را به خطا تعبیروتفسیر نمایند. برای مثال فرض نمائید که در صفحه x نشانی ورقه y را تحت عنوان تگ کنونیکال استعمال نموده اید و در شیت y نشانی شیت x را تحت عنوان کنونیکال معرفی نموده اید. در مجموع زنجیره وار کردن تگ کنونیکال ایده خیر وجود ندارد. در شرایطی که از این آیتم خودداری کنید و سیگنال های شفافی به موتور کاوش بفرستید، منجر می شوید که موتورهای کاوش انتخاب های صحت از صفحه های تارنما شما داشته باشند.

5- در به کارگیری تگ کنونیکال برای محتواهای در حدود هم مراقب باشید

بسیاری از اشخاص تصور می نمایند که استعمال از تگ کنونیکال تنها برای محتواهای عیناً تکراری مجاز می باشد، ولی شما میتوانید برای محتواهایی که بسیاز در حدود هم می‌باشند نیز از تگ کنونیکال به کار گیری نمائید. ولی این کار را می بایست با احتیاط ایفا دهید. راجع‌به این آیتم بحث ها و اختلاف نظرهای اکثری وجود دارد. البته این آیتم تماما صحت دارد که در صفحاتی که محتوای خیلی مشابه به هم دارا هستند از یک تگ کنونیکال استعمال فرمائید. به صورت نمونه در صفحه دو فرآورده از یک سایت فروشگاه آنلاین که فقط تفاوت آن دو کاغذ تنها در قیمت یا این که رنگ یا این که یک خصوصیت بسیار خرد هست؛ در اینجا عالی می‌باشد که یکی‌از صفحه ها را تحت عنوان برگه اصلی در حیث بگیرید و برای هر دو برگه از یک تگ کنونیکال یکسان به کارگیری نمایید.

این نکته را در حیث داشته باشید که در حالتی‌که در صفحاتی این چنین از تگ کنونیکال به کار گیری نکیند، شما نمی توانید رتبه خیر در نتیجه ها کاوش داشته باشید. ولی در شرایطی که دو برگه محتوای خیلی متفاوتی از هم داشته باشند و شما از یک تگ کنونیکال برای هر دو استفاده کرده باشید، گوگل آن تگ را در حیث نخواهد گرفت و دو صفحه را جداازهم از هم در نظر می گیرد.

6- استعمال از تگ کنونیکال (Canonicalize) محتوای تکراری چند دامنه

در صورتی شما رئیس تعدادی وب سایت می‌باشید، شما می‌توانید از تگ کنونیکال میان یک‌سری وب سایت استعمال نمائید. برای مثال فرض فرمائید که شما یک‌سری سایت مجله خبری دارید که یک محتوای یکسان را در همگی آن تارنما ها منتشر می‌کنید، به کار گیری از تگ کنونیکال در میان این وبسایت ها سبب می‌گردد که تمرکز شما صرفا بر روی یک نشانی باشد و اقتدار آن وب سایت را برای کسب مقام عالی در گوگل ارتقاء میدهد. این نکته را در حیث داشته باشید که چنانچه در یک برگه از وب سایت الف به گوگل اعلام میکنید که نشانی مهم این شیت سایت ب هست، آن برگه از تارنما الف دیگر شانسی برای دریافت کردن رتبه در موتورهای کاوش ندارد.

تگ کنونیکال یا این که ریدایرکت 301

یک کدام از سوال های معمول سئو این میباشد که آیا تگ canonical همچون ریدایرکت 301 اعتبار لینک را هم منتقل می نماید. در اکثری از مفاد این حادثه می افتد البته مجموعاَ این پرسش از اساس غلط است. بدین مورد دقت نمایید که‌این دو نحوه دو فیض گوناگون به خزنده های گوگل و یوزرها سایت اکران می‌دهد.

چنانچه در ریدایرکت 301 صفحه الف به صفحه ب منتقل گردد، یوزرها شیت ب را خواهند مشاهده کرد و به هیچ عنوان هیچ اثری از شیت الف مشاهده نخواهند کرد. البته در صورتیکه در صفحه الف کنونیکال ورقه ب را قرار دهید، موتورجستجو متوجه گردد که صفحه ب ورژن مهم هست اما یوزرها می‌توانند هر دو صفحه را مشاهده نمایند.

در سود در طول تعیین هرمورد از این دو شیوه مطمئن گردید که کدام خروجی، روش حلی برای مشکل سایت شما میباشد.

چطور بازرسی کنیم که تگ کنونیکال به صدق مصرف شده میباشد؟

هنگامی می¬خواهید تگ های canonical را رسیدگی نمایید، مفاد بسیاری وجود دارد که برای سئو بایستی سنجیده شود که در اینجا یک بررسی لیست سه موردی را به شما معرفی میکنیم:

آیا صفحه تگ canonical دارااست؟

آیا تگ canonical به نشانی صدق اشاره می نماید؟

شیت ای که به آن اشاره میشود قابل ایندکس است یا این که نه؟

یکی از مشکلات معمول این می باشد که تگ کنونیکال به کاغذ ای اشاره می نماید که آن نشانی در فایل robot.txt بلاک شد‌ه‌است یا این که تگ noindex در آن برگه وجود داراست و در اصل آن برگه از طرف خزنده های گوگل قابل استیناف وجود ندارد. که‌این قادر است یک سیگنال بغرنج به موتورهای کاوش ارسال نماید و منجر سردرگمی خزنده¬ها خواهد شد.

یکی از روش هایی که می‌توانید تگ canonical ورقه را ببینید، از بخش View Source است. در اکثر مرورگر ها با کلیک راست در ورقه مورد View Source وجود دارااست که با کلیک بر روی آن می‌توانید کدهای html هر صفحه از تارنما را ملاحظه کنید. و در تگ head برگه پیرو تگ canonical باشید.

تگ کنونیکال در بخش coverage ابزار Search console

در ورژن نو google search console در بخش coverage و در تب Excluded، چند جا در باب تگ کنونیکال حرف گردیده‌است که به دنبال به تفحص هرمورد از ارورهای این قسمت می پردازیم:

Alternate page with proper canonical tag

گوگل ورژن جایگزینی برای این نشانی را در جایی دیگر یافته است. این دقیقا به عبارتی کاری ست که از نشانی های canonical انتظار می رود و کاملا درست میباشد و مشکلی نیست. به عنوان مثال نشانی صفحه وبسایت شما در جایی به صورت www.example.com/page1?source=website1 بوده میباشد در حالی که نشانی کنونیکال سایت شما به صورت www.example.com/page1 می باشد.

Duplicate page without canonical tag

در‌این نصیب صفحاتی با محتوای تکراری را می‌بینید که با تگ canonical به ورقه مرجع ارجاع داده نمی‌شوند. برای رفع این نقص‌ در آن صفحه های از تگ کنونیکال استفاده کنید و مرجع آن شیت را معلوم نمایید یا این که در‌حالتی که به هر دلیلی نمی‌خواهید از تگ canonical استعمال فرمائید صفحه های تکراری را در فولدر robot.txt به طور noindex قرار دهید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.